Alle motoroliën zijn gemaakt van basisoliën en additieven. Volsynthetische motoroliën bevatten 100% niet-conventionele, hoogwaardige vloeistoffen. Semi-synthetische motoroliën (de zogenaamde "blends") bevatten minder van die hoogwaardige vloeistoffen en worden gecombineerd met conventionele motorolie. Mobil 1 is een voorbeeld van een volsynthetische motorolie.
deaal zou zijn om uw motorolie elke week te controleren, wat de meeste constructeurs ook aanbevelen. Als het oliepeil zakt van maximum naar minimum in minder dan 1500km, kunt u het beste uw motor na laten kijken. Het olieverbruik verschilt van auto tot auto en van bestuurder tot bestuurder.
Eenvoudig gezegd verwijst viscositeit naar de 'dikte' van een vloeistof. 'Dunne' vloeistoffen of vloeistoffen met een lage viscositeit vloeien gemakkelijk. Water is daar een mooi voorbeeld van. Honing is dan weer een voorbeeld van een "dikke"vloeistof met hoge viscositeit.
Maar de viscositeit van een vloeistof is niet altijd constant. Het is namelijk afhankelijk van de temperatuur. Zo wordt motorolie dikker bij lage en dunner bij hoge temperaturen. De technologie die is gebruikt in motoroliën probeert deze schommelende viscositeit tegen te gaan, zodat de olie bij hoge temperaturen voldoende dik blijft en een beschermende film op de motoronderdelen kan vormen, en dun genoeg blijft bij lage temperaturen om snel naar kritieke onderdelen te kunnen stromen.
Smeeroliën met dezelfde viscositeit van gerenomeerde merken zijn volledig mengbaar. Echter, de uitmuntende prestatie van Mobil-producten kan verminderen indien deze wordt gemengd met een andere smeerolie.
Antwoord
Multigrades zijn multi-viscositeitoliën die in een groter temperatuurbereik kunnen presteren dan oudere 'monograde'-oliën. Multigrade-oliën worden bepaald door twee SAE (Society of Automotive Engineers) viscositeiten, zoals 0W40. Het laagste cijfer voor de 'W' geeft de viscositeit van de motorolie aan bij lage temperaturen. Hoe lager het cijer, hoe beter de motorolie kan stromen. Op dezelfde manier geeft het tweede deel van de viscositeitsgraad de viscositeit van de olie aan bij hoge temparaturen. Hoe hoger het cijfer, hoe dikker de oliefilm.
AdBlue zet schadelijke NOx in de uitlaatgassen van uw dieselvoertuig om in onschadelijke stikstof en waterdamp, en vermindert daardoor aanzienlijk de emissies van stikstofoxiden (NOx) die een belangrijke bron van luchtvervuiling zijn en smog veroorzaken.
De AdBlue is een ureum oplossing in gedemineraliseerd water. De AdBlue wordt na de verbranding en voor de katalysator geïnjecteerd. Door de temperatuur van de uitlaatgas ontstaat ammoniak, deze zet de schadelijke NOx om in stikstof en water.